Mimar sinanın yapıtlarındaki sır
Mimar Sinan´in Selimiye Camii´nin kubbesini o
genislige
oturtmak için 13 bilinmeyenli bir denklemimatematigin bilinen 4 ana
isleminden
farkli
besinci. bir
islem
bularak cozdugu soylenir.Ayrica minarelerin serefelerine cikanlarin yolda birbirlerini gormemeleri ise
buyuk
bir bir dehanin urunudur.Almanlar ayni
sistemi
meclislerinin onundeki dev kurede
kullanmislar
.Mimar Sinan bu
sistemi
2 metre capindaki minarelere yuzyillar once monte edebilecek bir dehadir.Almanlarin dehasi ise, o cirkin metal yiginina Selimiye´den fazla turist cekebilmelerindedir
*******************************************Bir gun Selimiye Camii´ne girenler,kubbenin altiinda bir Japon´un
ayaklarini
kibleye dogru uzatmis sirtustu yattigini gormusler Tabii
hemenJapon
´u, "Burasi kutsal bir yer. Bu sekilde yatmak bizim inanclarimiza gore saygisizliktir.Lutfen oturun veya
ayakta
durun" diyerek uyarmislar.Ancak, Japon
trans
vaziyetteymis,gozlerini kubbeden ayirmadan soyle sayikliyormus:Bu imkansiz. Ben yillarin muhendisiyim. Bu kubbe var olamaz.bu fizik ve
matematik
kurallarina aykiri.Bu imkansiz, orada hicbir sey yok,orada hicbir seyyok..."*********************************Selimiye camisisinin zemini gevsek toprakmis.Bu nedenle minarelerinin
yakin
zamanda yikilacagifarkedilimis.Uluslararasi bir grup bilimadami toplanmislar.Nasil
kurtaririz
bu tarihi minareleri diye kafakafaya vermisler.
Sonucta
en son
teknoloji
olan metal kelepcelerle minarelerin temellerini sabitlemenin en iyi cozum olduguna karar vermisler.Minarelerin temellerini acinca, koymayi dusundukleri kelepcelerin aynisiyla karsilasmislar.Mimar Sinan bilmem kaç yüzyıl önce ayni seyidusunmus megerse....?1950-60 arasi bir tarihte insaat muhendisi, mimar ve jeofizikçilerden olusan bir Japon heyeti
Turkiye
´ye gelmis.Heyet Imar ve Iskan Bakanligi´ndan izin alarakulkemizdeki tarihi yapilari incelemeye baslamis.Ayasofyayi, Yerebatan Sarnicini filan gezdiktensonra
sira
Sinan´ in kalfalik eseri SuleymaniyeCamisi´yle Sinan´in
ogrencisi
Mimar DavutAga´nin eseri Sultanahmet Camisi´ne gelmis.Japonlar bu camiler uzerinde gunlerce incelemeyapmislar.Her geçen gun saskinliklari daha da artiyormus.Cunkü Japonlar daha ilk incelemede camilerin gevsekbir zemin uzerine insa edildigini anlamislar.Ama bunca yil, bu camilerde bir catlak dahiolmamasina akil sir erdirememisler.Bunun uzerine
Turkiye
programinin gerisini tamameniptal edip, bu iki cami üzerine yogunlasmislar.Arastirmalarinin
sonucunda
herhangi bir sarsintisirasinda bu iki caminin sabitlenmedigini aksineyerinde oynayarak yikilmaktan
kurtulabildigi
ortayaçikmis. Minareleri incelediklerinde ise dumurlariikiye katlanmis.Minarelerin cok daha gelismis bir rayli
sistemmekanizmasi
uzerine oturtuldugunu ve her yoneyaklasik 5 derece yatabildigini gormusler.Daha derin arastirma yapmak için Edirne´ye,Sinan´in ustalik eseri Selimiye Camisi´ne gitmisler.Ordaki olaganustu
sistemleri
gorunce iyice dumurolmuslar.Selimiye´nin tüm sirlarini aylarini harcayarakcozmüşler.Japonya´ya donduklerinde ise Sinan´in sirlariniuygulamaya sokarak sehirlerini Sinan´in
kullandigisistemlerle
kurup muazzam gokdelenler dikmisler.Yani
su
an gelismis
ulkelerin
gokdelen yapimindakullanildiklari cogu
sistem
,yuzyillar önce Sinan´in gelistirdigimekanizmalarmis.
tac mahalin mimari mehmet efendi mimar sinanin
ogrencisidir
.