Sahne makyajının oyuncu performansını artırmasındaki rolü
Oyuncunun oyundaki karakterin görüntüsünü edinebilmesi için bunu yüzünde canlandirması gerekir.Bu iş, bu alanda uzman kişiler tarafından yüzde sahne makyajı uygulanarak yapılır. Karakterin canlandırılmasında özellikle de yüz mimiklerinin belirginleştirilmesi , karakterdeki ayrıntıların ortaya çıkanlması hem oyuncu açısından hem de izleyici acısından çok önemlidir. İzleyici sahne makyaji sayesinde karakteri sadece anlatilanda degil gorüntü ile de tamamlamakta, yüz mimiklerine varana kadar inceleme altına almaktadir.Oyuncu ise sahne makyaji ile olusturamadigi yüz mimiklerini edinmekte , karakterin gorüntüsü ile bütünleşmekte ve bu sayede sahnedeki gücünü artirmaktadir. Bu da oyuncunun sahnedeki performansinı olumlu yönde etkilemektedir.
Makyaj ;insanlann ilk çağlarından bu yana ,farklı ihtiyaç ve amaçlar doğrultusunda ceşitlilikler göstererek , varlığını günümüze kadar sürdürebilmiş bir yüz yapma sanatidir.
Bir ressamın üstüne resim yaptigi tuvali ne ise ,makyaj yapilan oyuncunun yüzü de onun tuvalidir. Karakter yaratmanin kaçınılmaz bir parcasi olan makyajin yardimiyla yaşlılık ,iyilik ,kotülük ,güler yüzlülük ,hastalik gibi ,oyuncunun canlandiracagi rolün ozelliklerine göre ,kendi yüzünün gorünüşünde cok daha farkli ceşitli gorünüşler sağlanabilir.
Ruslann büyük tiyatro inkilapçısı Stanislavsky demiştir ki:
"Aktörler bir tipin cildin içine girebilmek için ,onun dişarıdan görünüşünü göz önüne getirmeden çalışamaz ,içlerinde yaşatamazlar."
"Makyaj masasının başına geçtiğim zaman yüzüme bir çizgi çizerim ve bir
anda hiç duymadigim bir heyecan içinde kalirım,sanki yeni bir ilhamın doguşunu sezer gibi olurum ,çünkü hiç beklemeden ,istedigim bir anlam vücüda gelmiştir."
Yine başka bir aktör şöyle demiştir: "İstediğim tipi sokakta ,müzede ,resim albümlerinde , karikatürlerde ararım.Eger oynayacagim şahsiyetin yüzünü ,şeklini evvelden tespit edemezsem rolüme çalışamam ,onun ağzından konuşamam.''
Sahne makyaji ,oyuncunun temsil edeceği karakterin görünüş ve yüz ifadesini verebilmesidir.
Yanliş acilardan gelen işikların ve sahne ile izleyici arasindaki uzaklığın yüz üzerinde yarattigi olumsuz etkileri önler ,oyuncuya canlandiracagi karakterin psikolojisini daha iyi hissetmesinde yardimci olur.
Sahne makyajinin uygulanişinda eserin konusu ,donemi ,oyuncunun canlandiracagi rolün karakteri ,ırkı ,mesleği ,yaşı ,zayıf yada şişman oluşu ,sakalli yada peruklu olup olmadigi onem taşir.
Makyaji yapan kişi makyajin uygulanacagi sanatcinin yüzünü iyi tanimali ,hatlarının ne gibi işlemler yapmaya müsait oldugunu , ne şekilde degişimlerin uygulanacagini tamamen bilmelidir.
Boylelikle daha saglikli bir sonuc elde edebilir.
Makyaj tek başina bir karakter yaratmaz, sadece aciga vurulmasinda yardimci olur.
Sanatçının oyunculuk gücü kuvveti olmadikça makyaj tek başına hiçbir şey ifade etmez. Bunun yaninda ,oyuncunun performansi her ne kadar iyi olsada ,kötü yapilan bir makyaj ,seyirciye yansitilmak istenen ifadenin gücünü azaltacaktir.
Bu da dolayli olarak oyuncunun performansinı olumsuz yonde etkileyecektir.